Lars Frers
Lars har vært viktig i prosessen med å utvikle et forskningsdesign for Otherness-Togetherness-Estetics. Hans forskningsinteresser inkluderer estetikk, metodologi og kunstnerisk- og kunstbasert forskning. Lars har ofte en eksperimentell tilnærming til forskning, utforsking og utvikling. Han er professor ved institutt for kultur- religions- og samfunnsvitenskap i Fakultet for humaniora, idrett og utdanningsvitenskap, ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han holder til på campus Notodden og leder universitetes PhD-program i kulturstudier. Du kan finne ut mer om Lars her.
Merete Sørensen
Merete er en av pionerne innen utvikling av fagområdet estetiske læringsprosesser. som en viktig del av barns dannelses- og formingsprosess. Hun har etablert estetiske læringsprosesser som konsept, metode og forskningsfelt og setter fokus på estetiske læreprosesser som en viktig del av barna utviklings- og dannelsesprosess. Arbeidene hennes skaper viktige møtepunkter mellom kunst og pedagogikk. Merete Sørensen er førsteamanuensis ved Høgskolen i Absalon og Ph.D. i barns lek, drama og estetiske læringsprosesser. Du kan finne ut mer om Merete her.
Helene Illeris
Helenes tilnærming til estetiske læringsprosesser har sine røtter i en omfattende, eksperimentell og utfordrende empiri. Hun har utvidet fagfeltet estetiske læreprosesser, også internasjonalt, med et kritisk og innovativt perspektiv. Inspirert av samtidskunstformer har Helene introdusert performative tilnærminger til estetiske læringsprosesser. Hennes nåværende forskning handler om hvordan estetiske læringsprosesser kan relateres til miljøutfordringene i menneskenes tidsalder. Helene Illeris er professor i kunstpedagogikk ved Institutt for visuell kunst og drama, Det kunstfaglige fakultet, Universitetet i Agder. Du kan finne ut mer om Helene her.
DAAR
Sandi Hilal and Alessandro Petti – engage with the struggle for equality and justice in their artistic practice. Situated between art, architecture, pedagogy and politics, they have developed a series of research-projects and art exhibitions that serve as both sites of display and sites of action. They aim to shape critical, de-colonial learning environments, and interventions that challenge dominant narratives about togetherness and otherness. In their award winning artistic practice they work to engender new political imaginations and civic spaces concerning issues such as heritage, refugees and exile. More about DAAR.